Kinderen en suikers

Kinderen en suiker een lastige combinatie. Tenminste wanneer je het aan mij vraagt als moeder van twee dochters. Iedere dag opnieuw probeer ik het eten van suikers te beperken, maar dat is echt geen gemakkelijke klus, noem het eerder een uitdaging. Suiker is namelijk overal!

Maar eigenlijk is het niet zo gek dat we dol zijn op zoet. Het eerste wat je krijgt wanneer je op de wereld komt is zoete moedermelk of flesvoeding. En dan te bedenken dat dit voor minimaal een half jaar het enige is dat je als voeding gaat krijgen. Daarna volgt een (zoet) fruithapje en daarna wanneer je gelukt hebt, het wortelgroente hapje.

Het is dus totaal niet vreemd dat kinderen een voorkeur ontwikkelen voor zoet. Wanneer ze over gaan naar een normaal eetpatroon ziet het er vaak zo uit. Het ontbijt bestaat uit een boterham met hagelslag, een stuk fruit als tussendoortje, drinkyoghurt of chocolademelk bij de lunch, in de middag een glas ranja met een koekje of snoepje en na het avondeten een toetje. Dit is voor veel kinderen een dagelijks voedingspatroon. En ook voor volwassenen.

Zijn suikers nou echt zo slecht voor je?

Zoals ik hierboven al aangaf. Suiker is overal. Hiermee bedoel ik dat in veel voedingsmiddelen suikers verwerkt zijn of dat het dit van nature bevat ( fruitsuiker of koolhydraten uit granen) Je lichaam zet suiker om in energie. Het hormoon insuline zorgt ervoor dat je glucose wordt opgenomen in je weefsels, wat zorgt voor brandstof voor je lichaam. Tot zover is er niets aan de hand, toch? Echter we krijgen veel te veel en te vaak suikers binnen. Hierdoor slaat je lichaam de suikers op als vet, met vele gezondheidsklachten tot gevolg.

Terug naar de kinderen. De gemiddelde BMI van kinderen stijgt. Dat is een logisch gevolg van wat je hierboven hebt gelezen. Met kleine aanpassingen in ons voedingspatroon kun je al mooie resultaten gaan behalen. Alle kleine beetjes samen, zorgen voor mooie resultaten.

Hoe kun je suiker eten gaan beperken?

Door etiketten te gaan lezen, ontdek je waar allemaal suikers aan toe zijn gevoegd. Laat je niet verleiden door de mooie boodschap aan de voorkant zoals “geen suikers toegevoegd” of “met echt fruit” Draai de verpakking om en kijk bij de ingrediënten. Een mooi voorbeeld is limonade, ranja, sap. Bijna iedereen geeft dit zijn of haar kinderen dagelijks. 80-90% van alle aanmaak limonades bevatten suiker. Ongemerkt geef je je daardoor je kinderen een aantal suikerklontjes per dag!

Een goed alternatief is diksap, kijk maar eens bij de ingrediënten aan de achterkant van de fles. Wanneer je kindje 6 maanden is mag je diksap gaan geven. Maar op een bepaald moment vervang je diksap voor een blik gesuikerde ranja/ limonade, maar waarom eigenlijk? Kijk eens goed naar de ingrediënten, het bevat geen toegevoegde suikers, alleen de suikers die van nature aanwezig zijn. Prima om je kinderen dagelijks te geven. Beperk het tot 1 glas per dag en leer ze daarnaast water te drinken. Succes met deze uitdaging!