Gewicht wat moet je ermee?

Lichaamsgewicht, ik kan er ondertussen wel een boek over schrijven. Regelmatig krijg ik vragen over wat een goed gewicht is. Het zijn vooral dames ( sorry dames, maar dat is de praktijk) die het getal op de weegschaal erg belangrijk vinden. Laat ik het zo zeggen, je gewicht is een indicatie voor hoe het met je gezondheid is gesteld, maar zeker niet alles bepalend.

Mijn advies is je weegschaal in te zetten om je gewicht in balans te houden. Dat betekent dus niet iedere dag kijken wat er gebeurd met het getal. De hoogte van je gewicht hangt af van verschillende factoren namelijk:

  • Hormonen kunnen veel doen met je gewicht. Vaak ben je zwaarder voor en tijdens je ongesteldheid. Ook door stress verandert je hormoonhuishouding en kun je aankomen of juist afvallen.
  • Je botmassa is heel bepalend voor je lichaamsbouw en dus voor je gewicht. Iemand met brede schouders en heupen heeft nu eenmaal meer vlees nodig om het te bedekken.
  • Spieren zijn zwaarder dan vet. Iemand met sterke spieren ( door sport, maar ook regelmatig bewegen) is dus over het algemeen zwaarder dan een persoon die in omvang en lengte gelijk is, maar meer vet heeft.
  • Het vasthouden van vocht door bijvoorbeeld medicijngebruik, zout eten of warm weer kan ervoor zorgen dat je iets zwaarder bent. Ook door bepaalde stoffen in eten kun je zwaarder worden. Van kunstmatige smaakstoffen kun je bijvoorbeeld meer vocht vasthouden, dit komt vooral veel voor in kant- en klaar maaltijden en fastfood. Ga maar eens op de weegschaal staan na afhaal maaltijd.
  • De frequentie van je ontlasting laat zich zien op jouw weegschaal. Ga je dagelijks of maar 2 keer per week naar het toilet.

Wat is een gezond gewicht voor jou?

Om te bepalen of je een gezond gewicht hebt. Kun je als indicator je BMI aanhouden.

De Body Mass Index (BMI) is de verhouding tussen je lengte en lichaamsgewicht. Een gezond BMI ligt in de meting tussen de 20 en 25.

MAAR ik zeg hier met hoofdletters maar, dit is niet het enige waar je vanuit moet gaan om te bepalen of je gezond bent. Je vetpercentage en dan vooral je viscerale vet ( schadelijk buikvet tussen je organen) zegt veel meer over je gezondheid.

Mijn advies

Kijk naar het totaal plaatje en stel jezelf regelmatig de volgende vragen:

  • Hoe voel ik me gedurende de dag? energiek of futloos
  • Heb ik gezondheidsklachten die maar niet over gaan?
  • Het getal op de weegschaal loopt op, ik heb geen idee hoe ik dit kan aanpakken?
  • Maak je je zorgen over je gezondheid? en je gewicht?
  • Hoe frequent is mijn ontlasting en hoe ziet dit eruit?

Wat zijn je antwoorden? of anders gevraagd, kun je ze allemaal beantwoorden? Weet dat je met een aantal aanpassingen in je voedingspatroon al grote verschillen kan bereiken in je gewicht, maar ook je energie, ontlasting, kortom je gezondheid.

“Je eet wat je eet omdat je weet wat je weet”

 

 

 

 

LEV&IK is vanwege vakantie gesloten van:

24 juli t/m 16 augustus 2020

 Vanaf maandag 17 augustus is LEV&IK weer geopend, graag tot dan.

Tot die tijd, lees gerust mijn site, geniet van de zomer en pas goed op elkaar.